Operation og stråleterapi - Kræftlægen fortæller

HjernetumorForeningen har i samarbejde med kræftlæge Søren Møller fra Rigshospitalet produceret en serie oplysningsvideoer om hjernetumor, behandlingsmuligheder og følgerne af behandlingen, hvor du vil få svar på mange af de spørgsmål, der melder sig, når du eller en pårørende har fået en hjernetumordiagnose.

Husk altid at spørge din læge, hvis du er i tvivl om noget, som du hører i videoen. Der kan være store individuelle forskellige omkring operation og behandlingsforløb.

Hjernetumorer og behandlingsforløb
I denne video kan du høre om forskellige typer af hjernetumorer, herunder forskellen på højgrads- og lavgradstumorer. Søren gennemgår en række symptomer og forklarer, hvordan man diagnosticerer ved hjælp af scanninger og vævsprøver af tumor. Du bliver også klogere på strålebehandling og kemoterapi samt kontrolforløb og eventuel genoptræning.

Kræftlæge Søren Møller fortæller om hjernetumorer og behandlingsforløb | 8:23 min

Hjernetumorer og strålebehandling
I videoen gennemgår Søren en række praktiske forhold om strålebehandling af hjernetumorer, han forklarer om forskellen på foton- og protonstråling, og sidst men ikke mindst tager han fat på emnet omkring bivirkninger og senfølger ved strålebehandling.

Kræftlæge Søren Møller fortæller om hjernetumorer og behandlingsforløb | 8:41 min

Spørg ekspertpanelet

Se eksperternes svar