Privatlivspolitik
Vi behandler personoplysninger og skal overholde lovgivningen og principperne for god databehandlingsskik. Derfor har vi vedtaget denne privatlivspolitik, der kort fortæller, hvordan vi behandler personoplysninger, der sikrer en lovlig og gennemsigtig behandling.
Vi behandler udelukkende personoplysninger til klare og saglige formål og ud fra foreningens legitime interesser. Vi behandler kun personoplysninger, der er relevante og nødvendige for at opfylde de angivne formål, og vi sletter dine oplysninger, når de ikke længere er nødvendige – eller når du beder os om det.
HjernetumorForeningens hjemmeside hostes og opdateres af Kræftens Bekæmpelse som et subdomæne. HjernetumorForeningen er dataansvarlig, og vi sikrer, at dine personoplysninger behandles i overensstemmelse med gældende lovgivning. Som underdatabehandler pålægger vi Kræftens Bekæmpelse de samme databeskyttelseskrav som dem, der fremgår af nærværende databehandleraftalen. Det gør vi i form af en underdatabehandleraftale. Det er vores pligt at føre tilsyn med, at vores underdatabehandler lever op til vores privatlivspolitik.
Foreningens dataansvarlige er vores bestyrelse repræsenteret ved:
Karen Risgaard (formand)
Kridtsløjfen 21,3.,1,
9000 Aalborg,
Tlf.: 81 91 92 08
formand@hjernetumorforeningen.dk
Foreningens formål med behandling af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger til bestemte formål, når vi har en lovlig grund (hjemmel).
Lovlige grunde til at behandle oplysninger om dig er, at:
- vi som forening har en (legitim) interesse i at behandle dine oplysninger
- det er nødvendigt for, at vi kan opfylde en aftale med dig
- loven stiller krav om, at vi behandler dine oplysninger
- du har givet samtykke til, at vi kan behandle dine oplysninger
Vi indsamler og/eller modtager personoplysninger for:
- Medlemmer af HjernetumorForeningen
- Frivillige, aktivitetsfrivillige og tovholdere ved vores netværksgrupper
- Personer, der deltagere i vores events
- Modtagere af vores nyhedsbrev
- Personer, der rekvirerer vores tryksager (privatpersoner og fagpersonale)
- Personer, der skriver til vores eksperter via hjemmesidens brevkasse
- Erfaringspersoner der står frem med personlige beretninger
- Bidragsydere af donationer
- Personer, der optræder på foto og/eller video
- Personer, der benytter vores hjemmeside
- Personer, der benytter vores sociale medier
Behandling af personoplysninger
Vi behandler følgende personoplysninger vedr. ovenstående personer:
Her indsamler vi oplysninger fra
Normalt får vi oplysningerne fra dig. Men i nogle tilfælde kan der være andre kilder, f.eks. dine pårørende
eller dine egne data på sociale medier, som er offentligt tilgængelige.
Vi behandler kun personoplysninger ud fra legitime interesser
I det omfang vi behandler dine medlemsoplysninger, sker det alene på baggrund af foreningens berettigede og legitime interesser, som er at:
- håndtere dine medlemsrettigheder (f.eks. på generalforsamlingen) i henhold til foreningens vedtægter
- kunne søge økonomisk støtte til aktiviteter og drift
- du kan opfylde dine forpligtelser som medlem af foreningen, herunder betale kontingent mv.
- kunne planlægge og afholde sociale arrangementer og aktiviteter
- kunne vise situationsbilleder fra konkret aktivitet eller arrangement i foreningen
- bevare oplysninger med historisk værdi
- indsamle oplysninger til statistik og lignende
Samtykke
Når vi behandler oplysninger om dig, sker det ofte på et andet lovligt grundlag end dit samtykke. Vi indhenter derfor kun dit samtykke, når det i sjældne tilfælde er nødvendigt for at behandle dine personoplysninger til de formål, der er beskrevet ovenfor.
Hvis vi indhenter dit samtykke, er det frivilligt, om du vil give samtykke, og du kan til enhver tid trække det
tilbage ved at give os besked om det.
Videregivelse af dine personoplysninger
Vi videregiver ikke oplysninger om dig til tredjepart.
Opbevaring og sletning af dine personoplysninger
Vi har forskellige behandlingsformål og opbevaringsperioder alt efter, om vi behandler dine personoplysninger som medlem af foreningen, som frivillig eller som bruger:
Medlemmer: Vi sletter oplysninger om dig efter, at dit medlemskab er ophørt.
Frivillige: Vi sletter oplysninger om dig, når dit frivillige arbejde ophører.
Vi opbevarer oplysninger (i anonymiseret form) på såvel medlemmer, frivillige og brugere af hjemmeside og sociale medier til statistik og lignende, så længe de har historisk værdi.
Dine rettigheder
Når vi behandler dine oplysninger, har du iflg. persondataforordningen en række rettigheder:
- Du har ret til at blive oplyst om, at vi behandler oplysninger om dig – det er det vi oplyser dig om i denne privatlivspolitik (som forening har vi oplysningspligt)
- Du har ret til at få indsigt i de oplysninger vi behandler om dig (indsigtsret)
- Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig berigtiget (retten til berigtigelse)
- Du har ret til at få oplysninger om dig slettet (retten til at blive glemt)
- Du har ret til at flytte dine oplysninger – dvs. at vi skal udlevere de oplysninger vi har om dig i et almindeligt anvendt format (retten til dataportabilitet)
Du kan gøre brug af dine rettigheder, herunder gøre indsigelse mod vores behandling, ved at henvende dig til os. Du finder kontaktoplysninger øverst her i privatlivspolitikken.
Henvender du dig med en anmodning om at få rettet eller slettet dine personoplysninger, undersøger vi, om betingelserne er opfyldt, og gennemfører i så fald ændringer eller sletning så hurtigt som muligt. Du kan indgive klage til Datatilsynet, som er tilsynsmyndighed, over behandling af dine personoplysninger.
Revision af privatlivspolitikken
Vi forbeholder os ret til at ændre foreningens privatlivspolitik. Når vi ændrer privatlivspolitikken, ændrer vi også datoen øverst i dette dokument. Ved væsentlige ændringer vil du modtage meddelelse herom. Den til enhver tid gældende privatlivspolitik er tilgængelig på vores hjemmeside