Kan nekrose have betydning for min prognose og behandling?

Hjernekirurg Mads Hjortdal Grønhøj fra HjernetumorForeningens ekspertpanel har svaret på dette spørgsmål

Spørgsmål

Jeg er blevet opereret for 7 dage siden, hvorefter en del af tumoren er blevet sent til test. Kirugen har været hurtigt forbi og sagt at de forløbende resultater tyder på at det er en gliom af type 4.

Han nævnte også at det var fundet nekrose i store dele af det fjernede væv, men jeg fik i øjeblikekt ikke spurgt ham hvad det egentlig betyder. Jeg forstår at det er dødt væv, men hvilke implekation har det på min prognose og siger det noget om typen og behandlingen heraf?

Svar

Kære spørger,

Nekrose er dødt væv, og er helt typisk (”normalt fund”) for et glioblastom. Selve nekrosen har ingen selvstændig betydning for din diagnose, prognosen eller valg af behandling.

Mads Hjortdal Grønhøj

For medlemmer

Er du medlem af HjernetumorForeningen, kan du spørge vores tilknyttede eksperter om sygdommen.

Send dit spørgsmål