Fra Frid: Når scanneren er din bedste ven

13-10-2015
Mange af os, der har eller har haft en hjernetumor, har mere end den tilfælles.

Vi er også fælles om de ensomme, jævnlige ture til MR scanning. Uanset om man er så heldig, at have én der tager med til scanning. Og uanset om personalet er venlige og imødekommende, så kan man nå at tænke mange, bange tanker i løbet af de omkring 40 minutter en MR scanning varer.

Efter tre år har jeg endnu ikke vænnet mig til de jævnlige ture i MR scanneren. Og det bliver nok aldrig bare business as usual. Men et eller andet sted ved man jo godt, at scanneren er ens bedste ven, i den forstand at det er den, der opdager, eksistensen af en hjernetumor, eller tilbagekomsten af en.

Efter at jeg her i bloggen fortalte om mine tanker i scanneren skrev en kvinde til mig og fortalte, at scanneren er blevet en slags beroligende følgesvend for hende. En følgesvend der giver vished. Der er stor visdom og trøst i de ord. For selvfølgelig bliver det nemmere og nemmere for hver gang man har været i en MR scanner - og overlevet. Men den egentlige mening i turene til scanning ligger i indsigten, at når det gælder sygdom, så er viden en genvej til helbredelse.

Scanningen er grundlaget for lægens eventuelle indgreb - og uden behandling og/eller operation ville rigtig mange flere af os gå til. Selv overgav jeg mig betingelsesløst til lægerne efter at min hjernetumor blev konstateret i 2012. Jeg var taknemmelig for de læger og andet sundhedspersonale, der gennemførte operationen. Men også for de sygeplejersker, der fyldte mig med smertestillende og andre piller i ugerne efter. Før den tid var jeg ikke den store pille sluger. Og er det heller ikke i dag. Men jeg har tillid til, at lægerne og sygeplejerskerne ved bedst. Jeg har tillid til, at det danske sundhedsvæsen vil mit bedste. Og at det bedste jeg kan gøre er, at leve og spise sundt, samt samarbejde så godt jeg kan med de sundhedsfaglige personer, der omgiver mig. Det var det offentlige danske sundhedsvæsen, der fjernede min tumor i hjernen. Derfor gider jeg ikke høre på gratis snak om nullermænd på gangene og anden smålig kritik af det store arbejde, der udføres i det offentlige danske sundhedsvæsen.