Fra Frid: En vigtig film – især for patienter, pårørende og fagfolk der arbejder med hjernetumorer

12-04-2017
‘Du forsvinder’ er en vigtig film. Peter Schønau Fogs filmatisering af Christian Jungersens roman af samme navn sætter billeder, sjæl og smerte på en sygdom, som alt for få kender, selv om 1.500 danskere hvert år må erkende, at de har en svulst i hjernen.

Historien begynder på en ferietur til Mallorca for Mia, Frederik og deres 16 årige søn. På en tur langs kysten kører Frederik galt. På hospitalet får han at vide, at han har en tumor i hjernen. Hjemme igen afsløres det at Frederik har bedraget den skole, han er leder af, for 12 millioner kroner. Han har været sin kone utro og i det hele taget udgør Frederiks liv et helt katalog over symptomer på hjernesvulst: Han er opfarende, lider af humørsvingninger, raserianfald, tab af impulskontrol og ikke mindst reduceret empati. Hjernetumoren har simpelthen forandret Frederiks personlighed.

‘Hvor godt kender jeg min mand?' spørger Mia sig selv i filmen. Hun konstaterer, at ‘svulsten gav ham en teenagehjerne’ og ‘han var ligesom en vild hund, der ville kneppe’. Hun kan ikke genkende den mand, hun i sin tid forelskede sig i.

En retssag skal afgøre skyldsspørgsmålet i bedrageriet mod skolen og stiller det spørgsmål, som på en måde er både filmen og romanens omdrejningspunkt, nemlig om en hjernetumor reelt sætter den frie vilje ud af kraft?

Var Frederik skyldig i bedrageri eller sindssyg i gerningsøjeblikket? Det er spørgsmålet, der følger af erkendelsen, at vi er vores hjerne - og at hjernen er kemi. Kortslutter hjernens kemi fører det derfor til forkerte handlinger.

Filmen dømmer ikke Frederik, men den stiller nogle svære spørgsmål til os alle: Kan vi vise empati med mennesker, der har mistet deres egen indlevelsesevne? Er vi gode nok til at hjælpe medmennesker, der får en svulst i hjernen?

Christian Jungersens roman er købt og læst af mere end 100.000 danskere. Med filmatiseringen (der får premiere den 20. april) får endnu flere mulighed for ved selvsyn at følge Mia og Frederiks rejse ind i hjernetumorens land.

Romanen fortælles af Mia og sætter på den måde et særligt fokus på den pårørende. I filmen tillægges Mia en række voice overs, hvor hun reflekterer over Frederiks sygdom. Læg godt mærke til dem, for her er vi inde ved fortællingens hjerte. Nemlig at en hjernetumor er forfærdelig for patienten, men det er den også for den pårørende, der må opleve, at hans eller hendes samlever forandrer personlighed.

Filmens hovedroller spilles med stor indlevelse af Danmarks pt stærkeste skuespillere, Nikolaj Lie Kaas og Trine Dyrholm. Sikkert instrueret af Peter Schønau Fog gøres et svært emne til en stor, bevægende oplevelse.

Filmen har allerede skabt debat og oplysning om hjernetumorer. I et indslag i TV Avisen har Hjernetumorforeningens formand Karen Risgaard hudløst fortalt om sit samliv med en hjernetumor-patient; og jeg selv har fortalt om film og sygdom fra P4 over P1 til Filmland.

Hjernen er nok kemi, men vi ved stadig alt for lidt om den. Sygdom i hjernen er stadig et tabu i vores ellers oplyste samfund. ‘Du forsvinder’ er i min optik årets film. Den formår at få os til at leve os ind i et menneske, der ellers forsvinder fra vores fælles liv. Den er første klasses folkeoplysning!

Niels Frid-Nielsen taler med forfatteren Christian Jungersen om tankerne bag 'Du forsvinder' på HjernetumorForeningens generalforsamling lørdag den 29. april i Vartov, Farvergade 27, 1463 København K