Retreat – Livet med hjernetumor

12-09-2023
HjernetumorForeningen inviterer hjernetumorramte medlemmer til retreat d. 17. - 19. november 2023.

Livet med hjernetumor

Når diagnosen hjernetumor rammer, vil livet for mange af vores medlemmer ændre sig drastisk. For mange har livet allerede været anderledes længe, fordi der forud for diagnosen måske har været symptomer og sygemeldinger, så det til sidst kan være en lettelse at få en forklaring.

På retreatet “Livet med hjernetumor”, som afholdes i Fredericia d. 17. - 19. november 2023, slipper vi diagnosen og forklaringerne og fordyber os i netop livet med diagnosen. Vi er forskellige som mennesker, og vi har forskellige måder at reagere og forholde os på, når livet ændrer sig.

Hvad gør andre

I bogen “Hjernetumorfortællinger - Når livet slår knuder”, der udkom i 2022 efter et online skriveforløb, får vi et lille indblik i, hvordan nogle af vores medlemmer lever deres nye liv efter hjernetumordiagnosen.

Charlotte skriver om behovet for tage styring i eget liv og finde trøst i naturen: “Kostvaner revideres / Det alternative og spirituelle får plads / Behovet for at gøre noget selv / Det er hårdt at være sin egen mentor / Lange ture i skoven er meditation i sig selv / Jeg vil tro, man kan finde mine stier derovre”. Charlotte finder som så mange andre ro og balance i naturen, der har så meget at byde på, at man nogle steder kan få “Natur på recept”, hvis man er sygemeldt.

I Nivis historie læser vi om kunstens forvandlende kraft: “Den allerstørste gave, min hjernetumor har givet mig, er modet til at leve en gammel drøm ud. Jeg begynder at male – og mærker hurtigt, at der er hjælp at hente i maleriet til at udtrykke de mange vanskelige hændelser, der er i et hjernetumorliv. Sort og sorgfuldt får lige pludselig farver og muligheder. Lidelser transformeres”. Mange har glæde af at fordybe sig simpel farveleg i en malebog, mens andre som Nivi finder en vej til selv at præge udtrykket gennem former og farver i et frit maleri.

Selve det at skrive, sådan som vores medlemmer gjorde i “Hjernetumorfortællinger” er også en måde at forholde sig til sin situation, der for mange er både virksom og befriende. Hvad enten man skriver dagbog eller bruger pennen til at tømme hovedet for tankemylder, har det en mærkbar positiv effekt. Det har vi på et tidspunkt udgivet en lille e-bog om, som du kan finde her “Det hjælper at skrive om det”.

Et lille pusterum

På retreatet giver vi vores hjernetumorramte medlemmer et par dages pusterum med mulighed for at fordybe sig i enten naturen, skrivningen eller kunsten. Tre erfarne terapeuter leder workshops, hvor deltagerne med enkle øvelser føres ind i et andet univers, end de måske er vant til, når svære ting i livet skal håndteres.

I løbet af weekenden er der lagt vægt på pauser og mulighed for samtaler med de andre deltagere. Dels har vi som ramte brug for hvile og pauser. Og dels er det ofte i pauserne og samtalerne, de værdifulde refleksioner opstår.

Er du interesseret?

Hvis du har spørgsmål eller er interesseret i at deltage i retreatet “Livet med hjernetumor”, er du meget velkommen til at skrive til vibeke@hjernetumorforeningen.dk

Du kan se programmet for retreatet her

Du kan læse mere om “Hjerntumorfortællinger - Når livet slår knuder