Min mand er blevet erklæret terminal med glioblastom, hvordan kan jeg forvente, han vil reagere?

16-03-2023

Spørgsmål:

Min mand fik i 2022 konstateret glioblastom 4. Man konstaterede at tumoren ikke kunne fjernes operativt, men der blev taget en biopsi. Så fulgte en lang periode med kemo og stråler, men intet hjalp.

I september var vi enige med syghuset i, at han ikke skulle have flere behandlinger. Vi fik meddelt, at vi kunne regne med en restlevetid på 3-4,måneder. Det er 6 måneder siden. Der blev givet terminalerklæring.

P.t. forringes funktionsniveauet kun langsomt. Hvordan vil han reagere?

Svar:

Til spørgeren

Som læger og sygeplejersker bliver vi ofte spurgt, hvad fremtiden bringer og hvor længe man kan leve med sygdommen og hvad man kan forvente sig.

Vi svarer naturligvis efter bedste evne med brug af vores erfaring og vores kendskab til patienten og til forløbet hidtil (f.eks. om er det gået hurtigt eller langsomt ned ad bakke med tilstanden eller scanningerne).

Men sandheden er jo (selvfølgelig) at vi ikke kan spå om restlevetiden, men kun give et groft skøn over tidshorisonten. Nogle gange kan jeg finde på at sige, at den kan tælles i uger eller tælles i enkelte måneder.

Generelt gælder dog, at funktionsniveauet aftager gradvist når glioblastomsygdommen skrider frem. Man bliver i stigende grad afhængig af hjælp fra andre. Nogle bliver ude af stand til at være alene mere end kort tid ad gangen. Man bliver mere træt – sover en større og større del af dagen, indtil man til sidst sover næsten hele tiden. Til sidst sover man ind og det sker oftest ikke hurtigt eller pludseligt. Men der kan være undtagelser til alting. I sidste ende kan det som nævnt ikke forudsiges. Der er dog ingen med denne sygdom, som har årelange terminalforløb.

Jeg ønsker jer alt det bedste

Vh
Søren, kræftlæge

Ord du ikke forstår?

Er du stødt på ord, du ikke forstår, kan du måske finde svar i ordlisten

Spørg vores hjernetumor-eksperter

Er du hjernetumorpatient eller pårørende, kan du spørge HjernetumorForeningens tilknyttede eksperter om sygdommen.

Send dit spørgsmål til vores eksperter

Hjernetumorer er forskellige

Der findes forskellige typer hjernetumorer, og de behandles forskelligt. Symptomerne afhænger af, hvor tumoren sidder.

Få mere at vide om hjernetumorer