Læs IBTA's nyhedsbrev december 2020

04-01-2021
I dette nyhedsbrev fra IBTA kan du læse om covid-19 og hvordan pandemien har påvirket de enkelte organisationer og deres medlemmer. Læs om nye internationale retningslinjer for alvorlige komplikationer i forbindelse med hjernetumor, så som ødem, blødninger, blodpropper og epilepsi.

I dette nummer oplyses også om nye fase 3 forsøg med brug af nivolumab mod methyleret glioblastom, nye fase 2 forsøg med nivolumab og avastin i kombination til behandling af glioblastompatienter, og andre forsøg hvor avastin kombineres med en speciel vaccine.

Schweitz indfører brug af OpTune på linje med tidligere kendte behandlingsmetoder fra midten af april 2021, og der er indviet et nyt Nanothermisk Behandlingscenter i Mühlhausen, Germany. Her injiceres jern oxid med nanopartikler i selve tumoren, som ophedes med magnetisme.

Læs også om hvordan MRI – MR scanning i løbet af operation - bedrer operationsresultatet, da man er i stand til at fjerne mere af tumoren. Denne operationsteknik er netop blevet mulig på Rigshospitalet.

Læs IBTA's nyhedsbrev for december 2020 (engelsk)