Jeg har føleforstyrrelser i højre side af ansigt efter bortoperation af et schwannom. Forsvinder det, og hvad er tidshorisonten?

16-07-2021

Fik for ca. 3 uger siden bortopereret et schwannom på trigeminusnerven. Jeg har derfor et bueformet snit over højre øre.

Den del, der går lidt ned foran øret, samt hævelse efter operationen, er formentlig årsag til en føleforstyrrelse i højre side af underkæben, i undermunden samt højre side af tungen. Lidt ligesom en bedøvelse hos tandlægen. Skal derfor fx spise meget forsigtighed.

Er det sandsynligt, at det forsvinder, og hvad er tidshorisonten?

Da trigeminus nerven varetager følesansen i højre ansigtshalvdel, er det mest sandsynligt, at dine føleforstyrrelser skyldes, at schwannomet sad på netop denne nerve.

Normalt vil disse føleforstyrrelser aftage over måneder og nogen gange i helt op til til et år. Om de helt forsvinder, kan kun tiden vise.

Bo Halle, neurokirurg