Jeg har fået den sjældne diagnose Mixed Glioneuronal Tumor. Kan I fortælle mig noget om diagnosen og behandlingen?

08-10-2021

Spørgsmål:

Jeg fået diagnosen mixed glioneuronal tumor. Jeg kan ikke finde noget sted, hvor jeg kan læse om, hvad det betyder.

Jeg har fået at vide, at det er en meget sjælden tumortype, og der kun er 8 udover mig i Danmark med den diagnose. At det på sigt skal opereres eller stråles væk.

Hvad betyder diagnosen? Kan I skaffe mig viden om min diagnose på dansk? Hvilken grad er tumoren, og hvad er behandlingen?

Svar:

Jeg kan ikke finde noget brugbart på dansk om blandede neuronale-gliale tumorer (mixed glioneuronal tumor).

Navnet i sig selv giver egentlig god mening. Hvor normale gliomer opstår fra støttevævet i hjernen (gliacellerne), er de blandede neuronale-gliale tumorer kendetegnet ved, at der også er abnorme nerveceller (neuroner) iblandet gliom-cellerne. Derfor mixed.

Der findes ret mange undertyper af tumorer, og nogle af dem er hyppigere end andre. Den hyppigste er DNET (Dysembryoplastic neuropithelial tumour). Af andre kan nævnes eksempelvis nævnes Ganglioglioma og Gangliocytoma. Relativt nyligt (2016) er der dog kommet en ny undertype til; Diffuse leptomeningeal glioneuronal tumour.

Næsten alle blandede neuronale-gliale tumorer (mixed glioneuronal tumor) er grad 1 eller 2. Kun i meget sjældne tilfælde er der tale om grad 3.

Helt grundlæggende er operation førstevalget, hvis det er muligt. Hvis placeringen af tumoren umuliggør fjernelse, overvejes stråling særligt ved påvist vækst.

Mvh
Bo Halle, neurokirurg

Ord du ikke forstår?

Er du stødt på ord, du ikke forstår, kan du måske finde svar i ordlisten

Spørg vores hjernetumor-eksperter

Er du hjernetumorpatient eller pårørende, kan du spørge HjernetumorForeningens tilknyttede eksperter om sygdommen.

Send dit spørgsmål til vores eksperter

Hjernetumorer er forskellige

Der findes forskellige typer hjernetumorer, og de behandles forskelligt. Symptomerne afhænger af, hvor tumoren sidder.

Få mere at vide om hjernetumorer