Jeg fik for 20 år siden konstateret en svulst i hjernen. Kan den have sammenhæng med mine smerter i dag?

29-05-2020

Spørgsmål:

Jeg er 69 år og har i mange år haft smerter i nakke+kæber specielt i højre side - hertil har jeg hørenedsættelse på højre øre - meget stramme øjenmuskler - daglig hovedpine.

Fik for ca. 20 år siden konstateret en svulst dybt inde i hjernen, som lægerne var uenige om, hvorvidt den skulle opereres.... og endte med IKKE at blive opereret. Siden da er der ikke foretaget opfølgning herpå - og vil derfor gerne spørge, om mine smerter m.v. kan være en sammenhæng med svulsten i hjernen?

Svar:

Med de få oplysninger du har til rådighed omkring svulsten, er det ikke muligt at svare på.

Mit bedste råd er, at du prøver at opsøge din egen læge, der muligvis kan finde yderligere oplysninger. I samråd med din egen læge kan I så finde ud af, om det giver mening at få foretaget en MR skanning af hjernen, for at se om svulsten er vokset. Hvis den er det, kan det være relevant at blive genvurderet på en neurokirurgisk afdeling.

Mvh
Bo Halle, neurokirurg

Ord du ikke forstår?

Er du stødt på ord, du ikke forstår, kan du måske finde svar i ordlisten

Spørg vores hjernetumor-eksperter

Er du hjernetumorpatient eller pårørende, kan du spørge HjernetumorForeningens tilknyttede eksperter om sygdommen.

Send dit spørgsmål til vores eksperter

Hjernetumorer er forskellige

Der findes forskellige typer hjernetumorer, og de behandles forskelligt. Symptomerne afhænger af, hvor tumoren sidder.

Få mere at vide om hjernetumorer