Hvad er de første symptomer på en hjernetumor, og kan den være lang tid i hjernen, inden den opdages?

20-01-2021

Hvad er de første symptomer ved en hjernetumor?

Kan en hjernetumor være lang tid i hjernen, uden at man opdager det selv?

De første symptomer på en hjernetumor kan være meget forskellig fra person til person. Det afhænger til dels af, hvor i hjernen tumoren vokser.

Generelt vil mange opleve en øget træthed og trætbarhed, fordi selve tumorens tilstedeværelse og vækst irriterer hjernen. Men det er kun ganske få, som ikke bemærker, at noget er anderledes. Hvis hjernetumoren er godartet og vokser langsomt, som ved nogle meningeomer, kan den dog vokse til en overraskende stor størrelse uden, at man oplever symptomer.

Mange oplever det første symptom ved at få et epileptisk anfald. Derfor udredes alle voksne med hjernescanning efter et krampetilfælde, som ikke kan forklares af alkoholmisbrug eller anden anfaldsprovokerende årsag.

Derudover er symptomerne ofte lokale og betinget af placeringen i hjernen. Her er en oversigt, som ikke er en udtømmende liste:

• Pandelappen: problemer med initiativ, upassende adfærd, ordfindingsbesvær, dårlig til vanlig problemløsning, lammelser i ansigt, arme eller ben.
  • Tindingelappen: Sproglige forståelsesproblemer, psykiske ændringer med øget angst og humørforstyrrelser.
  • Isselappen: Sproglige forståelsesproblemer, føleforstyrrelser, nedsat opmærksomhed, mgl. sygdomsindsigt og nonchalant tilgang til problemer (typisk for skade på højre side), går ind i ting.
  • Synslappen: Blindhed mod den ene side, går ind i ting.
  • Lillehjernen: Styringsbesvær, gangbesvær.

Som man kan se ovenfor, er der et vist overlap, hvilket skyldes, at hjernens funktioner er lokaliseret, men ikke fuldstændig afgrænset, så ofte kan man se blandingstilstande. Derudover afhænger symptomet også af kropsforståelsen hos den person, som oplever det. Det, der neurologisk er en nedsat følesans, kan opleves som svimmelhed eller styringsbesvær.

Christian Tersbøl Pinkowsky, neurolog