Hjernetumorliv #4 “Min lavgradstumor er ikke livstruende men livskvalitetstruende” Vibeke Vollmer

30-05-2024

Vibeke Vollmer arbejdede som selvstændig, havde tre børn og var gift, da man i 2010 efter diffuse symptomer og træthed fandt et meningeom, som er placeret i hendes venstre sinus cavernosus.

Hjernetumoren havde et greb om ansigtsnerverne. Den er ikke fjernet eller behandlet med stråleterapi, da den sidder for tæt på hypofysen. Vibeke bliver scannet hvert femte år.

Den nervegruppe, der er ramt, styrer øjenbevægelserne i venstre øje, hvilket betyder, at Vibekes venstre øje ikke kan følge parallelt med højre øje. Så hun joker med, at hun besidder den noget tvivlsomme evne at kunne skele i alle retninger.

Vibeke Vollmer (f. 1962) har været meget aktiv i HjernetumorForeningen som medinitiativtager til både bogen Hjernetumorfortællinger, denne podcast, videoprojekter og retreats.

Vibeke har også været kasserer i foreningen og stået for netværksmøder i Roskilde. Hun har dog fra 2024 trukket sig for at passe på sin energi, da hun ikke kan gøre noget halvt.

Hør denne episode, hvor Vibeke fortæller sin personlige historie og om:

• At leve med en følgesvend i form af usynlig sygdom.
  • Egne ambitioner og manglende accept og forståelse af, at arbejdslivet skulle omlægges, når tumoren nu ikke var livstruende, og at hun “bare” skelede. Om belastningsreaktioner og et system, der heller ikke helt kunne forstå alvoren i diagnosen.
  • Hvorfor det er vigtigt for Vibeke, at man ikke kalder en lavgradstumor for en godartet tumor. Måske er det ikke livs-truende, men det er livskvalitet-truende.
  • Sprogets betydning. Vibeke sætter spørgsmålstegn ved vores sprogbrug, når vi taler om sygdomsforløb. Vi taler om kampen mod kræft og at overvinde kræft. Det bliver en slagmark og krigsretorik. Det virker ekstra grusomt, når det faktisk virkelig truer ens liv eller ens livskvalitet, økonomiske og sociale liv.
  • Hvordan sygdom kan pege på, hvad man virkelig har brug for og hvem, der er vigtige i ens liv. Vibeke valgte at blive skilt. Hun fortæller, at i kriser bliver det meget fint udkrystalliseret, hvilke kompetencer og energi, vi har som mennesker, hvad vi byder ind med - eller ikke gør.
  • Hun har også et kærligt opråb til andre med lavgradstumorer - om at sætte tempoet ned arbejdsmæssigt og at skære ting fra for at have overskud til at leve sit liv ved siden af.

Støttet af Kræftens Bekæmpelse
Idé: Vibeke Vollmer/HjerneturmorForeningen