Fra Frid: Sundhedsreformen er kørt af sporet

13-02-2019
Regeringens stort anlagte, længe ventede udspil til sundhedsreform fuser ud som gassen af en slatten ballon.

Det gør den, fordi debatten om sundhedsreformen foregår i et ophedet politisk rum, der rager de fleste en bønne. Sundhedsreformen er kommet til at handle mere om strukturer og politiske drillerier, end om de mange danskere, der føler sig skrøbelige, sårbare og udsatte, når det kommer til sundhed.

Lad mig bare nævne Sundhedsplatformen.

En rundspørge blandt overlægerne i Region Sjælland viser, at man ni måneder efter indførelsen af platformen behandlede færre patienter, end før indførelsen.

Formanden for Overlægeforeningen, Lisbeth Lintz siger til dagbladet Politiken, at “vi har ikke brug for, at et IT-system, som burde understøtte vores kerneopgave, i stedet besværliggør den eller på nogle områder direkte står i vejen”.

Læs lige citatet igen: Det formanden for Overlægeforeningen her siger er, at Sundhedsplatformen direkte står i vejen for behandlingen af patienter!

Jeg har selv oplevet dybt kvalificerede hospitalslæger fumle med journalskrivning og booking af nye tider, fordi regionspolitikerne med indførelsen af Sundhedsplatformen samtidig har sparet lægernes sekretærhjælp.

Det er ikke fordi lægerne er dumme, men fordi platformen er unødvendig kluntet.

Så vidt jeg ved, indførte regionspolitikerne i Hovedstaden og Sjælland den uhensigtsmæssige platform på et tidspunkt, hvor Region Midt allerede havde indført et velfungerende IT-system.

At platformen ikke forlængst er skrottet virker som en hån på mig som patient. Man indrømmer gerne fra politisk side, at Sundhedsplatformen langt fra fungerer tilfredsstillende, men afstår samtidig fra at droppe den, fordi man har indgået en kontrakt med leverandøren, der er dyr at komme ud af.

Der må findes et sted i straffeloven for den slags ansvarsforflygtigelse, i hvert fald mener jeg, at det er på tide at de politikere, der indførte Sundhedsplatformen, står til ansvar for deres fiasko.

Politikernes manglende fornemmelse for hvad der er behov for i Sundhedsvæsenet, fik for nylig klinikchef Jakob Trier Møller til at sige sin stilling på Rigshospitalet op. 43 klinikchefer på Riget bakkede deres kollega op. De skrev i et indlæg - også i Politiken - at “sundhedsvæsenet langsomt destabiliseres”. De fortæller om “manglende tid til patienterne, forringet mulighed for at vise empati, længere ventetider, øget risiko for fejl”.

Her peger klinikcheferne på det, debatten om sundhedsreformen burde handle om:

Flere varme hænder med tid til patienterne.

Moderne patienter skal behandles som hele mennesker. Det kræver mere empati fra sundhedspersonalet.

Kortere ventetider burde være en selvfølge i et samfund, hvor tid er det nye sort.

En fortsat bestræbelse på at nedsætte risikoen for fejl, burde ligeledes være en selvfølge.

Men desværre handler sundhedsdebatten om alt muligt andet end det, der betyder noget for os, der bruger sundhedsvæsenet.

Vores ambassadør fortæller om livet med en hjernetumor

Niels Frid-Nielsen er ambassadør for HjernetumorForeningen. Niels skriver indlæg om livet med en hjernetumor, som du kan finde her i nyhedsoversigten.

Se alle Niels' indlæg