Fra Frid: Mig og Prins Henrik

08-09-2017

Det gav chokbølger gennem det danske samfund, da Hofmarskallen forleden meddelte, at Hans Kongelige Højhed Prins Henrik lider af demens. Det hed videre, at “diagnosen indebærer en svækkelse af Prinsens kognitive funktionsniveau. Omfanget af de kognitive svigt er ifølge Rigshospitalet større end forventeligt for Prinsens alder og kan ledsages af forandringer i væremåde, reaktionsmønstre, dømmekraft og følelsesliv og dermed også påvirke samspillet med omverdenen”.

Efterfølgende er Kongehuset blevet rost for at have vist åbenhed om Prins Henriks demens. Åbenheden betyder, at folkesygdommen demens er kommet i søgelyset, og at vi er begyndt at tale om betydningen af personlighedsforandringer.

Jeg er sikker på, at mange der selv har eller har haft en hjernetumor, eller er pårørende til en hjernetumor-patient nikker genkendende til de trængsler, Hofmarskallen beskriver. Det er nemlig ikke kun demens, der forårsager personlighedsforandringer og kognitiv svækkelse. For mange hjernetumor-patienter er personlighedsforandringer sygdommens følgesvend. Og netop personlighedsforandringer er ofte penible for både patienter og pårørende.

Der snakkes meget om træthed og svigtende hukommelse som følge af demens og andre former for personlighedsforandringer. Men sagen er, at “svækkelse af det kognitive funktionsniveau” kan dække over mere vidtgående forandringer, som nedsat empati, irritation, utålmodighed, aggression, frustration og forfjumskethed. Altsammen fænomener der er svære at håndtere for de nærmeste. Og som er svære at leve med for den ramte, der pludselig forandrer sig til at blive et andet menneske, end det hidtil har været og opfattet sig selv som. At det virkelig ikke er nemt, viser forfatteren Christian Jungersen tydeligt i romanen “Du forsvinder”, hvor en skoleleder får en hjernetumor og forandrer sig radikalt og overskrider adskillige grænser, før hans kone erkender, at han ikke længere er den, hun forelskede sig i.

Personlighedsforandringer er svære at leve med. Men Kongehusets åbenhed om Prins Henriks sygdom og kognitive svækkelse er en begyndelse, der også kan komme os med hjernetumorer inde på livet til gode. Vi har brug for at tale meget mere om, hvad der sker, når et medmenneske skifter personlighed - og hvordan vi bedst støtter ham eller hende.

Vores ambassadør fortæller om livet med en hjernetumor

Niels Frid-Nielsen er ambassadør for HjernetumorForeningen. Niels skriver indlæg om livet med en hjernetumor, som du kan finde her i nyhedsoversigten.

Se alle Niels' indlæg