Fra Frid: Det giver håb at tale om det sværeste

26-01-2018
En god ven gjorde mig opmærksom på et interview i britiske BBC forleden. Interviewet er med den tidligere minister for folkesundhed og kultur, Tessa Jowell. Jowell trak sig fra politik, da hun i 2015 fik konstateret en hjernetumor.

I maj 2017 fik hun så diagnosticeret en alvorlig, højgrads hjernecancer. Alligevel taler Tessa Jowell med en dyb overbevisning om, at det nytter at åbne munden. Hun blev diagnosticeret med en akut og meget farlig form for hjernecancer, der kom uden varsel eller et eneste symptom, såvidt hun selv ved.

Tessa Jowell taler i dag for, at hjernetumor patienter skal have mulighed for, at prøve enhver tænkelig form for behandling, alternativ såvel som statsanerkendt. Ingen mulighed må overses, når det gælder så alvorlig en sygdom. -Jeg troede jeg havde en tumor i hjernen, der kunne opereres væk. Det er meget værre nu, hvor jeg ved, at det drejer sig om hjernecancer. Nu lever jeg én dag ad gangen, siger Tessa Jowell til BBC. Hun har valgt at være åben om sin sygdom: - Det har ikke været nogen svær beslutning, siger hun. -Det er min mission i dag, at fortælle om den. Netop fordi det er så alvorlig en sygdom.

Der er stor inspiration at hente i interviewet, synes jeg. Vi der har haft en hjernetumor - eller kender én der har - ved, hvor svært det er at tale om noget, der er så alvorligt. Man vil helst glemme det igen og lægge det bag sig. Men en hjernetumor følger dig resten af livet, også selv om den bliver fjernet. Netop derfor må vi lære at tale om den livstruende sygdom - og om følgerne af selv vellykkede operationer.

Jeg kan selv skrive under på, at man kommer ud som et andet menneske efter en vellykket operation. Også jeg finder stor trøst og forhåbning i Labour-politikeren Tessa Jowells ord: - Jeg er ikke bange. Jeg føler klart, hvad jeg skal jeg gøre. Jeg ved ikke hvor længe, jeg har igen, men  jeg er fast besluttet på, at leve så længe, jeg overhovedet kan.