Flot modtagelse af ny bog om at leve med hjernetumor

15-06-2020
HjernetumorForeningens ambassadør, kulturjournalisten Niels Frid-Nielsen udsendte for nylig "I en tynd tråd". Bogen har undertitlen "om at leve med en alvorlig sygdom" og handler om en hjernetumor på størrelse med en mandarin, han fik fjernet i 2012 og siden har levet med følgerne af.

Bogen henvender sig til både patienter, pårørende og fagfolk, der har alvorlige sygdomme inde på livet, men tilegnes de mere end 1500 danskere, der hvert år får at vide, at de har en hjernetumor.

"I en tynd tråd" har fået en flot modtagelse i medierne, fra tyske Der Nordschleswiger til danske Berlingske.

I DR's Kulturen på P1 sagde litteraturprofessor Anne-Marie Mai: "Niels Frid-Nielsen kan jo skrive, han kender til sprogets detaljer og kan skærpe vores opmærksomhed". I anmeldelsen på P1 fortsatte Anne-Marie Mai: "Jeg har været meget optaget af at læse bogen, den har givet et indblik i, hvordan det er at leve med en alvorlig sygdom."

Også en række fagmagasiner har anmeldt bogen. I Propatienter giver Maria Cuculiza bogen fem ud af seks stjerner og skriver: "I en tynd tråd" er en tænksom, klog og sympatisk og til tider direkte rørende bog, skrevet af en mand, der tydeligvist selv forsøger at leve op til den form for næstekærlighed og omsorg, som han efterlyser hos andre. Og som han også mener i højere grad skal tydeliggøres og implementeres i sundhedsvæsnet."

På bloggen Kontemplation skriver forfatteren Peter Høeg: "For de fleste af os er døden noget der ligger langt borte eller i hvert fald et godt stykke ude i fremtiden. Vi lever og arbejder som om vi har lang tid igen, måske ubegrænset lang tid. Det er meget sjældent at et menneske systematisk, hver dag, forsøger at tage stilling til døden. Kulturjournalisten og forfatteren Niels Frid-Nielsen har mødt døden og taget dybt stilling til den. Om det møde og den stillingtagen handler hans nye bog "I en tynd tråd".

I Kulturkupeen skriver kritikeren Ulla Strømberg: "Niels Frid-Nielsen er som skabt til at være ambassadør for den danske sundhedsmodel."

Niels Frid-Nielsens bog

HjernetumorForeningens formand Karen Risggard siger om bogen: "Niels har skrevet en bog om sine oplevelser med operation og rehabilitering efter en hjernetumor, som både patienter og pårørende kan identificere sig med. Det er samtidig en modig og ærlig beskrivelse af tanker om livet og døden, og af de kognitive udfordringer man kan have med en lidelse i hjernen. Vi er Niels meget taknemmelige for, at han har haft overskud til at finde tilbage, og dejligt opløftende at han er i stand til det."

"I en tynd tråd" er udkommet på forlaget Gyldendal som almindelig bog, lydbog og e-bog. Hæftet er den på 240 sider og koster 249,95 kr. (vejl.)