Eva har levet med en hjernetumor i 16 år: 'Jeg tror på, at forskningen kan hjælpe mig'

20-10-2020
I 2004 fik Eva Lillesøe Hansen at vide, at hun har en tumor i hjernen. To gange er hun blevet opereret, og sidste år fik hun protonterapi på Dansk Center for Partikelterapi. Hendes tumor forsvinder ikke, men hun oplever, at ny forskning og behandling har givet hende mere tid.

Eva Lillesøe Hansen har en hjernetumor og fik i 2019 strålebehandling med protoner på Dansk Center for Partikelterapi. Foto: Kræftens Bekæmpelse

I sommeren 2019 opdagede lægerne, at Eva Lillesøe Hansens hjernetumor var begyndt at vokse igen. I fagsprog hedder det, at den havde ændret sig fra grad 2 til grad 3, det vil sige, at det var mere alvorligt, og at det var kræft. Så noget skulle der ske.

Eva Lillesøe Hansen er tilknyttet Rigshospitalet, men nu blev hun spurgt, om hun havde noget imod at rejse til Aarhus for at få behandling på Dansk Center for Partikelterapi. Her ville hun få en særlig form for strålebehandling med protoner, som rammer anderledes og mere præcist end almindelige strålebehandling.

- Jeg skulle have en kombination af stråleterapi og kemoterapi. Almindelig stråleterapi, som jeg kunne få på Rigshospitalet, ville i princippet være en ligeså god behandling mod kræftcellerne. Men de mente, at den behandling, de giver på partikelcentret, ville være mere skånsom for mig, fordi min tumor ligger meget tæt på vitale centre i hjernen, som de bedre kunne skåne, fordi behandlingen med protoner er så præcis, fortæller hun.

Læs hele interviewet med Eva:

Læs også artikel om behandlingen med protoner på Dansk Center for Partikelterapi:

Flere kræftpatienter får adgang til strålebehandling med protoner

Læs om forskning på Dansk Center for Partikelterapi:

Hvad sker der i kroppen ved partikelterapi?