Et forandret liv - HjernetumorForeningen går til filmen

09-09-2021
“Hvert år får ca. 1.600 en hjernetumordiagnose herhjemme”, forklarer Hjernetumorforeningens formand Karen Risgaard, da hun bliver bedt om at fortælle, hvorfor HjernetumorForeningen er blevet filmproducer.

“Langt de fleste lever længe med diagnosen og følgerne af den, hvilket har konsekvenser for både den ramte og dennes pårørende. Faktisk regner man med, at ca. 12.500 mennesker i Danmark lever med en hjernetumor. Alligevel er der fortvivlende lidt opmærksomhed på sygdommen, både blandt læger og i samfundet generelt. Det er så frustrerende!”

Foreningens bestyrelse fik derfor den idé at producere små film, der skulle skabe forståelse for hjernetumor og de både fysiske og kognitive forandringer, som tumoren eller operationen kan medføre. Efter en kontakt til lederen af Skuespillerskolen Ophelia, Carsten Kressner, for at få kreativ og kunstnerisk sparring til foreningens idéer tog projektet hurtigt fart.

Carsten Kressner har på baggrund af mange samtaler med foreningens egen arbejdsgruppe, læger, patienter og pårørende skrevet manuskripterne til ni små film, der følger Lotte og hendes familie fra hun falder om derhjemme til et par år efter diagnosen. Vi møder ægtefællen Dan, datteren Freja, lægen, arbejdskollegerne, sagsbehandleren på jobcentret og deltagerne i den netværksgruppe, Dan deltager i for at dele sine frustrationer med andre.

Filmene viser nogle af de mange situationer, man som hjernetumorpatient eller pårørende til en hjernetumorpatient kan stå i. Chokket over, at det kan ramme én selv. Angsten og tankerne i forbindelse med operationen. Tiden efter operationen, hvor man skal finde sig til rette i et liv, der ofte er forandret. Den svære balance i forhold til venner og kolleger, der ikke har så meget viden om hjernetumorer og de konsekvenser, de kan have. Problemerne i forhold til arbejdsgivere og sagsbehandlere, der ikke altid har så megen indsigt i og forståelse for hjernetumorpatientens usynlige handicaps, som man kunne ønske sig. Og sidst, men ikke mindst, belastningen af de pårørende, der trækker et stort læs for at få hverdagen, arbejdslivet og parforholdet til at fungere.

HjernetumorForeningen håber med filmene at medvirke til at udbrede kendskabet til hjernetumorer og de følger, som mange lever med efter operation og behandling, og på den måde skabe større forståelse for de problemer, som denne store gruppe mennesker har.

”Vi er meget glade for filmene, selvom vi må indrømme, at det har været et meget større arbejde, end vi troede. Nu skal de bare ud at leve, og vi håber, at alle vil tage godt imod dem”, siger Karen Risgaard og tilføjer: ”Jeg bliver selv meget rørt, når jeg ser filmene, så jeg tror, vi har ramt rigtigt.”

Filmene er instrueret af Carsten Fromberg, og i rollerne som Lotte, Dan og Freja møder vi Karin Michelsen, Dan Loffredo og Agnes Christens, mens Emil Borch Larsen har stået bag kameraet og siddet ved klippebordet. En række fagprofessionelle har læst med i manuskripterne undervejs, så filmene er så faktuelt korrekte som muligt.

Projektet er finansieret for en stor del af egne midler, men havde ikke været muligt at gennemføre uden gavmild støtte fra Den A. P. Møllerske Støttefond, Kræftens Bekæmpelse samt Sundheds- og Ældreministeriet.

Filmene vises første gang for offentligheden torsdag d. 9. september ved en premiere i Dagmar Biografen, København, kl. 17.00 – 18.30. Efter premieren vil filmene være tilgængelige på foreningens hjemmeside www. hjernetumorforeningen.dk, facebookside www.facebook.com/HjernetumorForeningen, LinkedIn samt  HjernetumorForeningens YouTube-kanal .

Se filmene her