Coronavirus: Sådan forholder du dig som kræftpatient

13-03-2020
Har du kræft, bør du være særligt opmærksom på at følge myndighedernes anbefalinger for særlige risikogrupper. Vi opfordrer dig til at kontakte din behandlende afdeling eller læge, hvis du er i tvivl, om der gælder særlige forholdsregler for dig, så du beskytter dig selv bedst muligt mod smitte.

Coronavirus: Har du kræft, bør du være særligt opmærksom på at følge myndighedernes anbefalinger til særlige risikogrupper.. Foto: Colourbox

Få viden og rådgivning om corona til kræftpatient og pårørende her

Som kræftpatient kan du blive bekymret over udbruddet af Coronavirus (Covid-19), som er nået til Danmark og som udvikler sig hver dag.

Hos Kræftens Bekæmpelse er vi løbende i kontakt med sundhedsmyndighederne, og vi følger situationen tæt.

De nyeste udmeldinger fra myndighederne er klare.

Vi skal passe på hinanden og blive mest muligt hjemme for at mindske smittespredning. Det gælder os alle – og det gælder også kræftpatienter, der tilhører den særlige risikogruppe.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger til dig, der tilhører en særlig risikogruppe:

Vi anbefaler følgende råd, hvis du tilhører en særlig risikogruppe:

• Overvej at undgå steder med mange mennesker, som er tæt på hinanden. Vi fraråder f.eks. at du bruger offentlige transportmidler i myldretiden.
  • Sørg for at holde ekstra god håndhygiejne. Vask dine hænder grundigt, hvis du f.eks. har rørt ved håndtag, og når du kommer hjem. Overvej at anvende handsker, når du går ud.
  • Undgå at røre næse, mund og øjne, hvis du ikke har rene hænder, da virus typisk smitter fra hænderne og til slimhinderne i næse, mund og øjne.
  • Holde afstand til andre mennesker, især hvis de ser ud til at være syge. Det anbefaler vi, fordi smittespredning ofte sker ved, at dråber fra hoste og nys spreder sig i luften i 1-2 meters afstand, hvor de kan smitte andre via mund, næse og øjne. De falder dog hurtigt til jorden og bliver ikke hængende i luften.
  • Vi anbefaler også, at du i særlig grad overholder de generelle råd om hygiejne og færden i samfundet, som du kan læse om ovenfor, f.eks. at undgå håndtryk, knus og kindkys
  • Kontakt din behandlende læge, hvis du har behov for særlig rådgivning i forhold til din specifikke sygdom

Bliv hjemme og pas på dig selv
Orienter dig også i myndighedernes udspil fra 12. marts (aften) om hvordan ældre og kronisk syge kan beskytte sig selv:

Hvad kan ældre og personer med kronisk sygdom gøre for at beskytte sig mod coronavirus/COVID-19?

Kræftens Bekæmpelse opfordrer til, at du holder dig løbende opdateret på www.coronasmitte.dk, da situationen omkring coronavirus udvikler sig løbende.

Coronasmitte.dk - Ofte stillede spørgsmål

Kollektiv trafik
Herudover er der nye udmeldinger fra Sundhedsstyrelsen omkring kollektiv trafik, som betyder, at det blandt andet anbefales alle at undgå at rejse i myldretiden.

Læs alle fem opfordringer fra myndighederne til rejsende i den kollektive trafik

Rejser til udlandet
Tilhører man en særlig risikogruppe opfordrer Udenrigsministeriet til, at man passer på sig selv og bliver hjemme. Udlandsrejser nødvendiggør ofte, at man opholder sig og bevæger sig i områder med mange mennesker inkl. offentlig transport (lufthavne, busser, tog, mm.).

Anbefalinger fra Udenrigsministeriet, hvis du skal du ud at rejse

Er du pårørende?
Som pårørende kan det være svært ikke at kunne drage omsorg og hjælp, som man er vant til. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man som pårørende undgår unødvendige besøg hos særligt sårbare. I stedet kan man tænke over, hvad ens pårørende kan have ekstra brug for i denne særlige situation. Det kan være at tale hyppigt sammen i telefonen, evt. via videoopkald. Man kan også stadig hjælpe med indkøb, blot man husker at undgå unødig fysisk kontakt.

For at beskytte de særligt sårbare patienter, skal alle pårørendes besøg på hospitaler og plejehjem begrænses vidt muligt. Hver kommune og region udmelder konkret, hvordan de udmønter de generelle anbefalinger fra sundhedsmyndighederne.

Til dig der skal besøge hospitaler og plejehjem

Har du brug for rådgivning?

Du er velkommen til at kontakte Kræftens Bekæmpelses telefonlinje Kræftlinjen.

Du kan ringe på hverdage mellem kl. 9 og 21 og i weekenden mellem kl. 12 og 17 på 80 30 10 30.

Myndighederne har lavet en fælles hotline med vejledning om coronavirus. Tlf.nr. er 70 20 02 33.

Har du brug for rådgivning vedrørende konkret tilfælde af sygdom hos f.eks. dig selv eller et familiemedlem, skal du kontakte egen læge eller din behandlende hospitalsafdeling.

Kræftrådgivningerne i hele landet er åbne for telefoniske henvendelser, men er lukket for personlige fremmøde fra og med torsdag 12. marts. Dette gælder foreløbig de næste 14 dage.

Find telefonnummeret på din lokale kræfrådgivning her

Corona - hvis du føler dig sløj

Coronavirus er en familie af virus, der kan være årsag til milde forkølelser, men også til alvorlige infektioner i luftvejene

Coronavirus/COVID-19 kan vise sig med feber, hoste eller vejrtrækningsbesvær. Symptomerne ses op til 14 dage, efter man er udsat for smitte.

Hvis du har symptomer på coronavirus/COVID-19, er det vigtigt, at du ringer til din læge først og ikke møder op i venteværelset.

Hvad gør jeg, hvis jeg føler mig sløj
De nye udmeldinger fra sundhedsmyndighederne fortæller, at alle – også kræftpatienter – skal se deres symptomer an, før de kontakter lægen. Dvs. hvis du som kræftpatient føler dig forkølet og sløj, så se tiden an. Bliv hjemme sådan at du ikke bringer smitte videre til andre.

Udvikler dine symptomer sig med feber, forværring af evt. forkølelse og hoste, så kontakt da din egen læge eller akuttelefonen, hvis det er uden for åbningstid. Bliver du bekymret, så kontakt din behandlende afdeling.

Myndighedernes anbefalinger hvis du har mistanke om, at du er smittet

Hold dig løbende opdateret på myndighedernes fælles hjemmeside om Corona

De offentlige myndigheder i Danmark (Politi, Sundhedsstyrelsen, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, Miljø- og Fødevareministeriet, Erhvervsstyrelsen, Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet og Beredskabsstyrelsen) er gået sammen om at samle alle oplysninger om coronavirus:

Find al information om coronavirus på www.coronasmitte.dk