Anmeldelse af bogen "Min datters stemme"

11-01-2023
Af Niels Frid-Nielsen.

"Min datters stemme" af Joy Benzon udgivet af forlaget mellemgaard. Bogen er 317 sider og bliver solgt til 260 kr. som papirbog og 159 kr. som e-bog.

"Det kommer ikke an på, hvor længe man lever, men hvordan man lever".

Sådan lød Signes motto. Hun døde af en hjernetumor den 31. marts 2016, kun 36 år gammel. Det viste sig, at hun havde levet med hjernetumoren siden teenageårene.

Signe efterlod sine dagbogsoptegnelser til sin mor, Joy Benzon, der nu - efter datterens ønske - har skrevet Signes historie som en personlig beretning og et kærligt minde om hele forløbet, fra de første symptomer til Signe død på Palliativ Afdeling på Bispebjerg Hospital.

Vi er med, da Signe kommer hjem fra efterskole og fortæller sin mor, at "jeg har det så forfærdeligt i min krop. Nogle gange kan jeg slet ikke være nogle steder; det er ligesom det klør og kradser indvendigt". Joy Benzon tilføjer, at i den periode var Signe "så forpint, at hun kradsede sine lår til blods".

Vi hører om personlighedsforstyrrelser og indlæggelser på psykiatrisk hospital, men først da Signe bliver fundet bevidstløs i sin lejlighed med trækninger i det ene ben, bliver hun scannet og får at vide, at scanningen viser nogle skygger i hendes hjerne. Forklaringen på de mange genvordigheder er en højgradstumor, der ender med at tage Signes liv. Men først skal hun igennem en masse glæder, sorg og tab, der alt sammen og tilsammen forklarer hendes motto og bogens undertitel: "Det kommer ikke an på, hvor længe man lever, men hvordan man lever".

Det særlige ved "Min datters stemme" er, at Joy Benzon i bogen dokumenterer den pårørendes magtesløshed, bekymringer, de lange ventetider og udfordringerne med at balancere omsorg for den syge med hverdagens kontante krav i form af indkøb, arbejde og transport frem og tilbage mellem hjemmet i Holbæk, datterens bolig i Brønshøj og hendes sygeseng på Bispebjerg.

Meget fint skriver Benzon om spadsereturene med Signe i Utterslev Mose og de små parkområder på Bispebjerg Hospital. Om ritualer med kaffe eller cafe besøg før og efter samtaler med lægerne på hospitalet.

Da Signe møder Tor, bringer det glæden ind i hendes ellers sygdomsplagede liv og Benzon beskriver, hvordan kærligheden giver Signe et dybt livshåb. At Signe og Tor når at blive gift, inden Signe dør, er meget smukt og dybt meningsfuldt.

Jeg holder også meget af at læse om det samarbejde Joy Benzon har med sygeplejerskerne på Bispebjerg. Her forstår man til fulde, at gode sygeplejersker er det kit, der kan binde patient og pårørende sammen i en svær tid. I det hele taget får man en nuanceret og levende skildring af den neuromedicinske afdeling N26 på Bispebjerg, som jeg - der selv har været indlagt der - 100 procent kan genkende. Også Center for Kræft og Sundhed skildres, så man forstår, hvad det betyder at bringe meningsfulde aktiviteter, socialrådgivning, lys arkitektur og fysisk udfoldelse ind i et alvorligt sygdomsforløb.

"Min datters stemme" viser meget tiltrængt, hvordan patient, pårørende og sundhedspersonale er knyttet sammen. En patient er ikke en isoleret ø, men et menneske med et netværk omkring sig, som må og skal inddrages.

Joy Benzon har skrevet en medrivende og dybt bevægende bog. Den kan lære patienter, at de pårørende er en del af deres sygdom - og at behandling bedst sker i fællesskab. Pårørende kan identificere sig med Joy Benzons årelange støtte til sin datter - og måske lade sig inspirere af de mange lyse stunder, de to trods alt også har. For personalet i det danske sundhedsvæsen er bogen en påmindelse om, at patienter og pårørende er hele mennesker med følelser, forstand og behov for mening, selv når enden er nær.

Trods sit dystre emne, er "Min datters stemme" en varm skildring af en mor og datter, der formår at leve og støtte hinanden, selv når det er sværest.